רישיון נהיגה הוא אישור המקנה לבעליו את הזכות החוקית לנהוג ברכב מסוג מסוים.
סעיף 10 לפקודת התעבורה קובע את האיסור לנהוג ברכב ללא רישיון נהיגה תקף שמתאים לסוג הרכב ואת האיסור להתיר לאדם אחר לנהוג ברכב ללא רישיון כאמור:

סעיף 10 איסור לנהוג בלי רישיון נהיגה
(א) לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג, שניתן על פי פקודה זו, ולא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרישיון זולת אם פוטר מחובת רישיון נהיגה ובמידה שפוטר.
(ב) בעל רכב ומי שהשליטה על הרכב בידו לא ירשה לנהוג ברכב למי שאינו רשאי לפי סעיף קטן (א) לנהוג בו, ובלבד שלא יהיה בעל רכב או מי שהשליטה על הרכב בידו, אחראי בעד נהיגתו על ידי אדם שאינו רשאי לנהוג בו, אם הוכיח שנקט בכל האמצעים הסבירים כדי שאותו אדם לא יוכל לנהוג ברכב.
(ג) לעניין סעיף זה, אין נפקא מינה אם הרכב רשום בארץ או בחוץ-לארץ.
העונש המירבי שניתן להטיל על מי שעבר על הוראות סעיף זה – קרי: נהג ללא רשיון נהיגה תקף לסוג הרכב הוא עד שנתיים מאסר בפועל וכן פסילה ממושכת מלהוציא או מלקבל רשיון נהיגה וכן קנס.
רמת הענישה משתנה על פי חומרת הנסיבות:
המקרים הקשים ביותר הם המקרים בהם לנהג אין כלל רישיון נהיגה או שאין לו רישיון לסוג הרכב בו נהג
המקרים הקלים יותר הם מקרים בו לנהג היה רישיון לסוג הרכב אך הוא פקע.
מי שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה ונתפס נוהג ברכב צפוי לענישה הכוללת בדרך כלל מאסר מותנה פסילה (לפי החוק ישנה חובת פסילה של לפחות 3 חודשים) פסילה מותנית וקנס.
אם זו לא פעם ראשונה שהנהג נתפס נוהג ללא רישיון – הוא אף צפוי לקבל עונש של מאסר בפועל.
פקיעת רישיון נהיגה
בפקודת התעבורה קיימת הבחנה ברורה בין אדם אשר נוהג כשאין לו רישיון נהיגה כלל וכלל, לבין נהג אשר יש לו רישיון נהיגה, אולם הוא לא חידש אותו מסיבות כלשהן.
בעוד שבעבירת נהיגה ללא רישיון נהיגה (“בלתי מורשה”) עסקינן בנהיגה של אדם אשר מעולם לא קיבל רישיון נהיגה לכלי הרכב בו הוא נתפס נוהג, הרי שבעבירת אי חידוש רישיון נהיגה, מדובר באדם אשר קיבל בעבר רישיון נהיגה, אולם רישיון נהיגתו לא היה בתוקף בעת שנתפס נוהג, מאחר ולא חידש את תוקפו.
אדם זה למד נהיגה ועבר את הבחינות בהצלחה והורשה בעבר לנהוג כדין. כך שעל פניו מסוכנותו קטנה יותר ובהתאם לכך גם העונש הצפוי לו.
פסילת המינימום של 3 חודשים הקבועה בחוק ביחס למי שנוהג ללא רשיון נהיגה, אינה חלה על מי שבעבר היה לו רשיון ופקע. גם אם פקע לפני 30 שנה…
משך פקיעת רישיון הנהיגה משפיע על חומרת העונש:
בצו התעבורה (עבירות קנס) התשס”ב 2002 נקבע כי מי שרשיון הנהיגה שברשותו פקע עד 6 חודשים ייקבל דוח לתשלום קנס של 250 ש”ח מבלי שיצטרך להגיע למשפט (אלא אם יבקש להישפט).
מי שרישיונו פקע תקופה העולה על 6 חודשים – יקבל הזמנה לדין.
אם הפקיעה היא לתקופה העולה אך במעט על 6 חודשים העונש הצפוי הוא פסילה מותנית וקנס של מאות שקלים.
אם הפקיעה עולה על שנה צפוי הנאשם לקבל גם עונש של פסילה בפועל.
העונש יחמיר כל שמשך הפקיעה רב יותר.
אדם שרשיונו פקע למשל 30 שנה צפוי לקבל אף עונש מאסר בפועל.
לעולם תלוי העונש גם בעברו התעבורתי של הנאשם ובנסיבותיו האישיות.
דוגמאות בודדות ממקרים שטופלו על ידי משרדנו
תת”ע 4384-05-10 בבית משפט לתעבורה בקרית גת:
הנהגת הואשמה שנהגה ללא רשיון נהיגה. במועד גזר הדין כבר היה ברשותה רשיון כחוק. על מנת שלא לאבדו, שונה כתב האישום לעבירה קבלה יותר והנהגת קיבלה עונשי פסילה מותנית וקנס.
פל 14736-08-10 בבית משפט לתעבורה בקרית גת:
הנהג הואשם שנהג בהיותו בלתי מורשה לנהיגה. בשל טענה משפטית שהעלנו, מחקה התביעה את התיק כנגד הנאשם והאישום בוטל.
תת”ע 40346-09-10 בבית משפט לנוער בבאר שבע:
קטין הואשם שנהג בהיותו בלתי מורשה לנהיגה, לאחר שהוגש כתב האישום הצליח משרדנו לשכנע את התביעה לבטל את האישום ולהסתפק באזהרה – כך שלא נותר לקטין כל רישום משטרתי.
הוצאת רישיון נהיגה
בישראל ניתן (נכון למאי 2007) להוציא רישיון נהיגה לרכב פרטי ומסחרי מגיל 17 ומעלה. את לימודי הנהיגה ניתן להתחיל בגיל 16.5 . קבלת הרישיון מותנית במעבר בדיקות רפואיות, מבחן עיוני (תאוריה) ומבחן נהיגה מעשי (טסט), רישיון נהיגה על טרקטור ניתן להוציא החל מגיל 16. גם על אופנוע בנפח מנוע נמוך מ-125 סמ”ק ניתן להוציא רישיון בגיל 16.
סוגי רישיונות
בינואר 2007 עבר רישיון הנהיגה הישראלי מהפכה – דרגות הרישוי הותאמו לדרגות הרישוי הנהוגות באיחוד האירופאי והן כדלקמן:
- דרגה A2 – רישיון על רכב דו גלגלי בנפח מנוע עד 125 סמ”ק והספק מנוע עד 14.6 כ”ס או 11 קילוואט (בעבר היה עד 50 סמ”ק)
- דרגה A1 – רישיון על רכב דו גלגלי בהספק מנוע עד 33 כ”ס או 25 קילוואט (בעבר היה עד 500 סמ”ק)
- דרגה A – רישיון על רכב דו גלגלי בהספק מנוע מעל 33 כ”ס ועל כל דרגות האופנוע
- דרגה B – רישיון על רכב פרטי-מסחרי עד 3.5 טון ועד 8 נוסעים (מי שהוציא רישיון מדרגה זו לפני 1 בינואר 2007 רשאי לנהוג ברכב עד 4 טון, בישראל בלבד)
- דרגה C1 – רישיון על משאית עד 12 טון (מי שהוציא רישיון מדרגה זו לפני 1 בינואר 2007 רשאי לנהוג ברכב עד 15 טון, בישראל בלבד.)
- דרגה C – רישיון על משאית מעל 12 טון
- דרגה D3 – מיניבוס פרטי עד 5 טון
- דרגה D2 – מיניבוס ציבורי עד 5 טון
- דרגה D1 – רישיון על מונית, רכב סיור ומיניבוס עד 5 טון ועד 16 נוסעים
- דרגה D – רישיון לאוטובוס
- דרגה C+E – רכב מנועי מסחרי ורכב עבודה במשקל כולל מותר מעל 3,500 ק”ג גם אם צמוד אליו גרור או נתמך
- דרגה 1 – רישיון על טרקטור (ייחודי לישראל)
החל מה-1 בספטמבר 2006 חובה בישראל לקבל רישיון נהיגה לצורך שימוש במלגזה.
ההיתר להפעלת מלגזה נרשם ברישיונו של הנהג במידה ועבר הכשרה. התנאים הם רישיון נהיגה בר תוקף, גיל 18 לפחות והכשרה. כיום יש שתי דרגות רישוי וזאת על פי דרגת הרישיון. בעלי דרגה 1 (טרקטור) ודרגה B (פרטי עד 3.5 טון) רשאים להפעיל מלגזה שכושר הנשיאה (הרמה) עד 20 טון. בעלי דרגה C1 ומעלה רשאים להפעיל כל מלגזה.